Het zou wel lekker prijsschieten zijn voor de politie om achter een verkeersbord een flitser te zetten. Wie lekker zuinig zijn auto laat uitrollen tot de juiste snelheid, is dan altijd de Sjaak. Daar hebben we in Nederland dus regeltjes voor. De politie moet een bepaalde afstand van een snelheidsbord in acht nemen bij het plaats van een mobiele flitser. Dit kan handig zijn als je denkt onterecht geflitst te zijn.
Hoe ver de agenten met hun snelheidscontrole van het bord moeten afstaan, is afhankelijk van de snelheid. De berekening welke afstand de flitsers moet hebben van een snelheidsbord is simpel. Je neemt de maximumsnelheid, rekent die om naar het aantal meters per seconde en doet dat cijfer keer tien. Dan heb je de verplichte afstand in meters.
Deze afstand geldt voor zowel vóór als ná het snelheidsbord. Ze mogen dus ook niet pal voor een snelheidsbord al staan; hierdoor kun je dus ook niet geflitst worden als de toegestane snelheid van 100 naar 120 toeneemt en je wat eerder al op het gas gaat.
Welke afstand moet een flitser van een snelheidsbord houden?
Bron: wetten.overheid.nl
Mogen ze in Duitsland wel direct na een snelheidsbord flitsen?
Wie weleens in Duitsland rijdt, heeft ongetwijfeld gemerkt dat Duitsers vaak afremmen als de maximumsnelheid verandert. Hierdoor denken mensen vaak dat de Polizei wel direct na een verkeersbord zal staan te flitsen. Dat is ten dele waar.
In Duitsland zijn er vaste afstanden die de politie moet aanhouden, die weer per deelstaat verschillen. Deze afstanden lopen uiteen van 100 meter tot 250 meter. Dat is dus wel minder dan de afstand in Nederland bij 120 km/u. En zeker als je op de Autobahn met een pittig tempo komt aanrijden, is het verstandig om ietsjes bij (of liever af) te remmen.
Bijzonder eigenlijk, juist omdat alles in Nederland duurder wordt, worden de snelheidsboetes en verkeersboetes dat ook in 2022. Het Ministerie van Justitie en Veiligheid keek naar de ontwikkeling van de consumentenprijsindex en zag dat het leven zo’n 2 procent duurder is geworden. Aan de hand daarvan hebben ze de tarieven voor de snelheidsboetes in 2022 ook een stukje omhoog geschroefd. TopGear spitte het uitgebreide document van de overheid door voor een makkelijk overzicht. Hieronder zie je een uitgebreid overzicht van de snelheidsboetes en verkeersboetes in Nederland vanaf 1 januari.
Snelheidsboetes in 2022 in Nederland
De stijging van 2 procent heeft geen enorme invloed op de tarieven van snelheidsboetes in 2022. Vooral bij de kleinere bedragen gaat het vaak om losse euro’s. Hou er rekening mee dat er bij elke boete nog 9 euro fooi wordt gerekend – soms noemen ze dit ook wel administratiekosten. De bedragen worden afgerond naar hele cijfers zonder decimalen. Het volledige overzicht van de tarieven voor snelheidsboetes vind je onderaan de pagina. De boetes voor overtredingen boven de aangegeven snelheden worden door de rechter bepaald.
De hoogte van verkeersboetes in 2022
Niet alleen kijkt het Ministerie van Justitie en Veiligheid naar de consumentenprijsindex voor het bijstellen van de boetebedragen. Een aantal lichtere overtredingen zakt in prijs zoals eerder dit jaar al werd aangekondigd. Het onnodig veroorzaken van geluid zakt bijvoorbeeld van 400 euro naar 250 euro. Het vasthouden van een telefoon tijdens het rijden stijgt van 250 euro naar 350 euro. Rechts inhalen is overigens weer duurder geworden dan onnodig linksrijden. De boetebedragen zijn in te delen in drie hoofdcategorieën; die van 100, 150 en 250 euro. Je ziet ze hieronder.
Verkeersboetes van 100 euro
– Stilstaan op trottoir
– Afslaan zonder richtingaanwijzer
– Militaire kolonne doorsnijden
– Uitvaartstoet doorsnijden
– Langs gele streep stilstaan
– Parkeerboetes (niet betalen, buiten de vakken, geen parkeermeter etc.)
– Defecte auto langer dan toegestaan parkeren
– Caravan langer dan toegestaan parkeren
– Zonder licht rijden in bebouwde kom
Verkeersboetes van 150 euro
– Groen verkeerslicht negeren
– Geen gordel dragen
– Eenrichtingsstraat verkeerd inrijden
– Iemand vervoeren achterin een bestelbus
– De busbaan gebruiken
– Over fietsstrook rijden
– Op gevaarlijke plek stilstaan
– Stilstaan bij bushalte
– Binnen vijf meter van kruispunt parkeren
– Voor inrit parkeren
– Deze lijst van TopGear overnemen zonder bronvermelding
– Onnodige signalen geven aan andere bestuurders (bijvoorbeeld waarschuwen voor flitscontrole)
– Zonder licht rijden buiten de bebouwde kom
– Gebruik maken van de berm op de snelweg
Verkeersboetes van 250 euro
– Onnodig linksrijden op andere weg dan autoweg of snelweg
– Rechts inhalen
– Rood verkeerslicht negeren
– Onnodig op vluchtstrook stilstaan
– Kruispunt blokkeren
– Geen voorrang verlenen
– Onnodig geluid veroorzaken
Overige boetes
– Parkeren op een gehandicaptenparkeerplaats zonder kaart – 410 euro
– Met twee wielen op een gehandicaptenparkeerplaats staan – 310 euro
– Telefoon vasthouden – 350 euro
Hoe hoog zijn de snelheidsboetes in de bebouwde kom?
km/u te hard | normaal | wegwerkzaamheden | |
4 | 29 | 49 | |
5 | 36 | 58 | |
6 | 44 | 67 | |
7 | 51 | 79 | |
8 | 58 | 90 | |
9 | 66 | 102 | |
10 | 75 | 112 | |
11 | 102 | 142 | |
12 | 111 | 153 | |
13 | 122 | 167 | |
14 | 131 | 181 | |
15 | 142 | 194 | |
16 | 152 | 208 | |
17 | 163 | 223 | |
18 | 176 | 238 | |
19 | 187 | 254 | |
20 | 201 | 270 | |
21 | 215 | 287 | |
22 | 229 | 304 | |
23 | 244 | 322 | |
24 | 256 | 340 | |
25 | 272 | 359 | |
26 | 287 | 380 | |
27 | 306 | 401 | |
28 | 320 | 420 | |
29 | 336 | 435 | |
30 | 352 |
De tarieven voor snelheidsboetes buiten de bebouwde kom
km/u te hard | normaal | wegwerkzaamheden | |
4 | 26 | 40 | |
5 | 33 | 48 | |
6 | 40 | 57 | |
7 | 46 | 66 | |
8 | 53 | 76 | |
9 | 63 | 84 | |
10 | 71 | 95 | |
11 | 96 | 120 | |
12 | 106 | 132 | |
13 | 116 | 145 | |
14 | 126 | 157 | |
15 | 136 | 168 | |
16 | 145 | 183 | |
17 | 155 | 197 | |
18 | 166 | 210 | |
19 | 179 | 224 | |
20 | 192 | 238 | |
21 | 204 | 254 | |
22 | 216 | 270 | |
23 | 229 | 286 | |
24 | 244 | 301 | |
25 | 257 | 319 | |
26 | 272 | 336 | |
27 | 286 | 352 | |
28 | 301 | 372 | |
29 | 319 | 390 | |
30 | 335 | 409 |
De bedragen voor snelheidsboetes op de snelweg in 2022
km/u te hard | normaal | wegwerkzaamheden | |
4 | 22 | 29 | |
5 | 27 | 36 | |
6 | 33 | 44 | |
7 | 38 | 53 | |
8 | 44 | 61 | |
9 | 50 | 70 | |
10 | 66 | 91 | |
11 | 91 | 118 | |
12 | 99 | 129 | |
13 | 107 | 139 | |
14 | 116 | 151 | |
15 | 126 | 161 | |
16 | 135 | 174 | |
17 | 146 | 187 | |
18 | 158 | 201 | |
19 | 168 | 215 | |
20 | 181 | 229 | |
21 | 193 | 244 | |
22 | 204 | 257 | |
23 | 216 | 272 | |
24 | 229 | 287 | |
25 | 240 | 306 | |
26 | 254 | 322 | |
27 | 267 | 338 | |
28 | 277 | 356 | |
29 | 292 | 372 | |
30 | 308 | 390 | |
31 | 323 | ||
32 | 338 | ||
33 | 352 | ||
34 | 370 | ||
35 | 386 | ||
36 | 402 | ||
37 | 419 | ||
38 | 435 | ||
39 | 440 | ||
Hoogte snelheidsboetes binnen een 30-zone en woonerven in 2022
km/u te hard | normaal | |
4 | 49 | |
5 | 58 | |
6 | 67 | |
7 | 79 | |
8 | 90 | |
9 | 102 | |
10 | 112 | |
11 | 142 | |
12 | 153 | |
13 | 167 | |
14 | 181 | |
15 | 194 | |
16 | 208 | |
17 | 223 | |
18 | 238 | |
19 | 254 | |
20 | 270 | |
21 | 287 | |
22 | 304 | |
23 | 322 | |
24 | 340 | |
25 | 359 | |
26 | 380 | |
27 | 401 | |
28 | 420 | |
29 | 435 | |
30 |