Meer nieuws op Socinet
donderdag, 30 november 2023
  • Login
  • Register
Meer nieuws op Socinet
  • Home
  • Algemeen
  • Coronavirus
  • Geldzaken
  • Sport
  • Entertainment
  • Lifestyle
  • Weer
No Result
View All Result
  • Home
  • Algemeen
  • Coronavirus
  • Geldzaken
  • Sport
  • Entertainment
  • Lifestyle
  • Weer
No Result
View All Result
Meer nieuws op Socinet
No Result
View All Result

Misleidende Ariel wasmiddelreclame moet van de buis

10-01-2022
0
misleidende ariel wasmiddelreclame moet van de buis

Schoonmaakgigant Procter & Gamble moet een misleidend reclamespotje voor het wasmiddel Ariel van de buis halen. Het wasmiddel is wel beter dan concurrent Robijn van Unilever, maar niet twee keer beter. En bovendien is Ariel veel duurder.

Concurrent Unilever stapte boos naar de rechter, en kreeg daar eind vorige week grotendeels gelijk. Dat blijkt uit een uitspraak van de Rotterdamse voorzieningenrechter.

Marktleiders

Het Britse Unilever is de fabrikant van het wasmiddelenmerk Robijn, dat met een marktaandeel van 27 procent marktleider in Nederland is. Het Amerikaanse Procter & Gamble (P&G) maakt Ariel, met een marktaandeel van 23 procent de nummer twee op de markt.

Sinds begin november adverteert P&G op een groot aantal televisiezenders met een commercial voor haar wasmiddel Ariel All-in-1 pods.

Volgens het reclamefilmpje verwijdert een dosis Ariel beter vlekken dan een concurrerend vloeibaar wasmiddel. In beeld wordt een Ariel-pod vergeleken met twee maatbekers van het ‘best verkopende merk wit geconcentreerd vloeibaar wasmiddel’.

Unilever eist verbod

Uit een vrijdag openbaar geworden uitspraak van de Rotterdamse voorzieningenrechter blijkt dat Unilever naar de rechter is gestapt, om P&G te verbieden om het filmpje nog langer uit te zenden.

Unilever erkende voor de rechtbank dat Ariel beter vlekken verwijdert dan Robijn, maar vindt de vergelijking met twee doses misleidend. Dat zou suggereren dat het wasmiddel minimaal twee keer beter is, terwijl uit tests zou zijn gebleken dat het slechts 16 procent beter is.

Iets beter, veel duurder

Daarbij wijst Unilever erop dat het wasmiddel van de concurrent zo’n 50 procent duurder is. Ook door dat prijsverschil te verzwijgen, zou de commercial een verkeerd beeld scheppen.

Unilever eiste dat P&G meteen stopt met het uitzenden van de reclamefilm, en eveneens een verbod op toekomstige vergelijkende commercials.

Verder wilde de maker van Robijn dat P&G op haar eigen websites een rectificatie zou plaatsen, waarin ook duidelijk wordt gewezen op het prijsverschil tussen de twee wasmiddelen.

Commercial is misleidend

De Rotterdamse voorzieningenrechter oordeelde donderdag dat de commercial van P&G voor Ariel inderdaad misleidend is, en verbiedt de wasmiddelenmaker het filmpje nog langer uit te zenden.

Het door Unilever geëiste bredere verbod op vergelijkingen in toekomstige commercials en de rectificatie wijst de rechtbank echter van de hand.

Unilever tevreden

Hoewel de rechter dus niet alle eisen inwilligde, laat Unilever weten blij te zijn. “Wij zijn tevreden met de uitspraak waarin Unilever in het gelijk is gesteld in de rechtszaak over een Ariel wasmiddelreclame met misleidende informatie”, aldus woordvoerster Marlous den Bieman van de voeding- en zeepgigant.

Procter & Gamble reageerde nog niet op een verzoek om commentaar.

Bron: RTL Z

LEESOOK:

Waterschap Rivierenland wil PFAS-schade verhalen op Chemours

Meer verkeersovertredingen in periode mei tot en met augustus

Next Post
kuipers zowel virusbestrijding als langetermijnbeleid belangrijk

Minister Ernst Kuipers: 'Corona gaat niet meer weg, langetermijnbeleid nodig'

login om deel te nemen aan de discussie

NET BINNEN

Bedrijfsleven: kijk goed naar gevolgen einde fossiele subsidies

Waterschap Rivierenland wil PFAS-schade verhalen op Chemours

Daniëlle van ’t Schip (55), dochter Willeke Alberti, overleden

Meer verkeersovertredingen in periode mei tot en met augustus

Zoekactie naar 39 jaar vermiste Germa van den Boom levert niks op

Kabinet brengt in EU geen stem uit over omstreden onkruidverdelger

Rutte: Israël heeft recht om dreiging Hamas nu uit te schakelen

Strengere regels uitzendbureaus wegens uitbuiting arbeidsmigrant

MEEST GELEZEN

6 schandalen die Mark Rutte van zich af wist te schudden

World Economic Forum krijgt € 651.000 subsidie van Ministerie van Economische Zaken

Coronapersconferenties bevatten hypnosetechnieken

De (bij)werking van de booster en een voorspelling van oversterfte

Zo ver komt de Audi E-tron in de praktijk

Nederlanders houden van gluren bij de buren maar ook van hun privacy

  • Home
  • Algemeen
  • Coronavirus
  • Geldzaken
  • Sport
  • Entertainment
  • Lifestyle
  • Weer

© Socinet nieuws - alle rechten voorbehouden. - Cookies

No Result
View All Result
  • Home
  • Algemeen
  • Coronavirus
  • Geldzaken
  • Sport
  • Entertainment
  • Lifestyle
  • Weer

© Socinet nieuws - alle rechten voorbehouden. - Cookies

Welcome Back!

Login to your account below

Forgotten Password? Sign Up

Create New Account!

Fill the forms below to register

All fields are required. Log In

Retrieve your password

Please enter your username or email address to reset your password.

Log In