Traditioneel sterke Volvo-kenmerken als de grille en een hoekig design zijn best moeilijk in overeenstemming te brengen met elektrificatie. Maar met de Recharge Concept laat het merk zien hoe ze dat oplossen. Dat vertelt Senior Design Manager Volvo Cars Jurgen Jose ons in een gesprek dat we hielden in het museum van het Zweedse merk.
Wat is de belangrijkste rode draad in het design van Volvo door de jaren heen?
“Dat vind ik gek genoeg best een lastige vraag. Volvo heeft altijd een sterke eigenheid gehad, zowel in strategie, engineering als design. Volvo haakt nooit in op de eerste de beste trend, we volgen onze eigen weg, maar die heeft zich wel steeds ontwikkeld. Het klinkt wellicht wat voor de hand liggend, maar ook op het gebied van vormgeving is bij Volvo veiligheid eigenlijk steeds de rode draad geweest. Natuurlijk zijn Volvo’s allang niet meer de vierkante, hoekige auto’s van vroeger, maar een eis is altijd dat een Volvo er robuust uitziet. Vroeger hadden we de grote bumpers en de laatste decennia hebben Volvo’s altijd die duidelijke ‘schouders’. Vooral van achteren geeft dat een heel solide indruk, nog eens benadrukt door de vorm van de achterlichten. Volvo’s zijn extreem veilig en dat stralen ze ook uit.”
Wat is volgens u de meest iconische Volvo op dat gebied?
“Ha! Daarop heb ik een zeer persoonlijk antwoord. Toen ik in Duitsland op de middelbare school zat, had ik een leraar die een Volvo 850 Estate reed. Ik was gefascineerd door die auto! Het was in die tijd in Duitsland echt een auto voor creatieve mensen, zoals ontwerpers en architecten. Dat sprak mij ook aan. En dan dat boxy ontwerp, dat vond ik zó mooi. Extreem hoekig, maar toch zeker niet lomp, omdat de verhoudingen zo goed zijn gekozen. Ik vind de 850 daarom nog steeds de meest iconische Volvo. Prachtig!”
Wat is uw grootste uitdaging bij het vertalen van de merktraditie in nieuw design?
“Op dit moment heb ik daarop een heel duidelijk antwoord: onze grootste uitdaging is het zorgen voor een extreem goede aerodynamica. Door de elektrificatie van ons gamma is dat bij Volvo belangrijker dan ooit. Traditioneel sterke kenmerken van Volvo, zoals de grille en het hoekige design, zijn daarmee best moeilijk in overeenstemming te brengen. Een grille hebben we niet meer nodig. De windtunnel dicteert eerder een druppelvorm dan zoiets als een stationwagon met een recht afgesneden achterkant. Ik denk dat we een heel goede richting hebben gevonden. Kijk naar de Recharge Concept, die een voorproefje biedt op toekomstige Volvo’s. We houden de diagonale strip op de neus, want die maakt de auto van voren direct een Volvo. We hadden kunnen zeggen: geen grille meer, dan ook geen diagonale strip. Die moet echter blijven, daar waren we snel uit. De neus is verder heel glad; veel vormen zijn sterk afgerond, maar naar achteren toe is het toch onmiskenbaar een echte Volvo, met de eerder genoemde ‘schouders’ en een vrij rechte achterkant. En natuurlijk met de typische verticale achterlichten van Volvo. Het is een nieuwe vertaling van het boxy Volvo-design. Laten we zeggen een gladdere, meer afgeronde doos, haha!”