Ford bracht de Focus eind vorig jaar naar de operatietafel voor een bijpuntsessie. De compacte middenklasser kreeg een geheel nieuw front aangemeten en werd wat duurder. Levert dat ook een rijkere standaarduitrusting op? Tijd om te kijken hoe de vlag erbij hangt voor de basisversie van de vernieuwde Focus.
De 1.0 EcoBoost met 100 pk is samen met de 280 pk sterke ST-X de enige benzinemotor zonder elektrische ondersteuning op de prijslijst van de vernieuwde Ford Focus. Met mild-hybride assistentie is dezelfde krachtbron verkrijgbaar met 125 of 155 pk. De variant met 100 pk zonder mild-hybride ondersteuning kost overigens maar €1.110 minder dan de 125 pk sterke mild-hybride krachtcentrale. Die laatste is ook in meerdere uitvoeringen te bestellen, waar dat bij de 100 pk niet mogelijk is. Je zult het in dat geval dus moeten doen met de ‘Connected’. Er staan ook nog twee dieselmotoren op de prijslijst van de Focus, maar voor een zelfontbrander moet je minimaal €32.040 aftikken. In deze tijd is het een aannemelijke gedachte dat die diesels het niet heel goed gaan doen in de verkoop.
Ford levert de Focus als basisuitvoering in ieder geval niet in een doorsnee kleur. ‘Race Red’ is de enige kleur die je zonder bijbetaling kunt krijgen, voor de overige 7 kleuren moet je minimaal €400 en maximaal €1.250 uittrekken. De Focus rolt op 16-inch vijfspaaks lichtmetalen wielen. Verder is hij te herkennen aan een grille met horizontale en verticale spijlen, omlijst met een verchroomd randje. Achter de strakgetrokken koplampen van de Focus zit altijd ledverlichting verscholen, al zijn de lichtunits op het instapmodel niet adaptief. Wel hebben ze bochtverlichting die werkt via de geïntegreerde mistlampen in de koplampen. Voor de achterlichten van de basis-Focus maakt Ford geen gebruik van ledtechniek. Wel is een lichtsensor inbegrepen.
Bij het parkeren helpt de Focus je met parkeersensoren rondom. Verder zijn de zijspiegels elektrisch verstel- en verwarmbaar. De Focus dient standaard wel met de hand ontgrendeld te worden, maar je krijgt er van Ford wel een programmeerbare ‘MyKey’ bij. Hiermee kun je een snelheidslimiet instellen of het volume van de radio beperken. Handig als je je auto aan iemand meegeeft. Mocht je de achterruiten nog extra willen blinderen, dan kost dat €250. Een afneembare trekhaak levert Ford desgewenst voor €900.