Wie graag een nieuwe auto met meer dan 1.000 pk wil hebben, heeft weinig opties. Je kunt voor ruim 450.000 euro op bezoek gaan bij Ferrari voor een SF90 of je bestelt bij Tesla een Model S Plaid. Die laatste is dan veruit de goedkoopste optie. Het Amerikaanse merk bevestigt dat de prijs voor de Tesla Model S Plaid in Nederland 139.990 euro gaat worden. En dat is best goedkoop.
Daarbij komt de bevestiging dat het gekke ‘halve stuur’ ook in Nederland geleverd gaat worden, ook wel de yoke genoemd. Het stuur is vormgegeven als een vliegtuigstuur, of als het stuur uit KITT van Knight Rider. Wie voorkeur heeft voor een normaal rond stuur, heeft pech. Vooralsnog levert Tesla de Model S uitsluitend met de yoke. Naast de gekke vorm ontbreken ook de stengels achter het stuur.
Hoe werkt het? En is dat niet gevaarlijk?
Als je nu je eigen stuur zou wisselen voor een yoke, dan kom je in de problemen met inparkeren of een slip corrigeren. Je kunt dan niet goed overpakken en komt dus stuurhoek tekort. Het stuur van Tesla werkt net even anders. De reactie van de voorwielen op de stuurinput is elke keer anders. De auto heeft dus een variabele stuuroverbrenging.
Bij lage snelheden zullen de voorwielen veel sneller bewegen. Dus als je inparkeert, dan draai je het stuur 90 graden voor volledige stuuruitslag. Doe je hetzelfde op de snelweg bij 100 km/u, dan zullen de wielen minder ver sturen. De stuurhoek past zich aan aan de snelheid en de situatie. Veel andere auto’s doen dit ook, maar bij een yoke is het ook echt noodzakelijk. De vorm van het stuur is trouwens compleet legaal in Nederland en Europa.
Dat geeft overigens geen garantie dat mensen in een panieksituatie niet de bovenkant van het stuur zullen proberen te pakken. Het zal sowieso flink wennen zijn voor alle bestuurders. Overigens is het doel dat Tesla’s zoveel mogelijk zelf rijden en zelf ingrijpen, en dat straalt het halve stuur dus ook duidelijk uit. Voor een definitief oordeel moeten we de auto zelf een keer testen op de openbare weg.
Geen stengels achter het stuur
De stengels achter het stuur zijn nu vervangen door knoppen op het stuur. De knoppen voor de knipperlichten zitten nu allebei (!) links op het stuur. De toeter zit rechts, dus even je frustratie uiten door op het midden van het stuur te rammen, dat zit er niet meer in.
Voorlopig alleen de Plaid met yoke en 1.020 pk te bestellen
Voor nu kun je bij Tesla alleen de Model S Plaid en de Model X Plaid bestellen, naast de Model 3 en Model Y. De Dual Motor All-Wheel Drive-uitvoering van de Model S zal waarschijnlijk pas volgend jaar weer te bestellen zijn. Welk stuur die motorisering krijgt, is nog niet bekend. De prijs van de Tesla Model X Plaid is minimaal 143.990 euro.
Remmen Tesla Model S Plaid weigeren bij 270+ km/u en harde crash volgt